Tannlege Christine Westlie Bergman er spesialist i endodonti og tar imot henvisninger for endodonisk behandling / rotfyllingsbehandling.

Christine er Endodontist; spesialist i rotfylling

Tannlege Christine Westlie Bergman har 3 års godkjent spesialistutdannelse fra det Odontologiske fakultet i Oslo. Som spesialist er hun godt trent i å behandle deg som trenger å få utført rotfylling, kirurgisk behandling relatert til rotfylling, eller har smerteproblematikk.

Tannlege Christine Westelie Bergman, spesialist i kjeveortopedi hos Tyholmen Tannlegesenter i Arendal

For deg som er pasient

Forebygge eller behandle bakteriell infeksjon i rotkanalen. Infeksjonen fører til betennelse i tannen og omkringliggende vev.

Det er ofte et godt alternativ for tanntrekk hvis tannen kan reddes

Rotfylling forhindrer at infeksjonen i tannens nerve oppstår og stopper spredningen av infeksjoner som allerede har oppstått. Av og til kan det være det eneste alternativet for at tannen kan beholdes.

Rotfylling er ofte nødvendig når tannen har dype hull og fyllinger, tynne sprekker, man har fått et slag mot tannen eller tanngnissing.

Rotfylling går ut på at man fjerner bakterier og infisert vev fra tannen. For å bli kvitt betennelse og bakterier, må tannlegen rense nervekanalene med forskjellige rotfyllingsinstrumenter og spesielle bakteriedrepende skyllemidler. Noen ganger kan tannen rotfylles ferdig med en gang, men oftest går behandlingen over to eller flere tannlegebesøk. Mellom første og neste tannlegetime legges det et bakteriedrepende middel i de rensede nervekanalene. Rotkanalen fylles så igjen med et rotfyllingsmateriale.

Å rotfylle en tann er normalt en smertefri behandling. Endodontisten vil være ekstra oppmerksom på dette å gjøre sitt ytterste for at pasienten ikke skal kjenne smerte.

Etter at tannen er ferdig rotfylt legges en midlertidig toppfylling i tannen. Den henvisende tannlege vil derfor måtte lage en endelig fylling eller krone etter rotbehandlingen.

Tannen kan være øm og reagere på kald mat og drikke i noen dager etter behandlingen. Ta eventuelt smertestillende medikamenter som Ibux eller Paracet. Dersom det fremdeles er ømt etter en ukes tid kan du gjerne ta kontakt.

Det kan bli noe ømhet etter at nervekanalene er renset, men oftest er det smertefritt. Ved enkelte tilfeller, kan det bli smerter og noen ganger hevelse. Dette vil normalt bli bra etter de første dagene, men skulle smerten vedvare eller hevelsen bli større, er det nødvendig å ta kontakt med oss. Av og til må det gis antibiotika i tillegg til smertestillende medikamenter.

Etter ferdig rotfyllingsbehandling vil endodontisten sende en epikrise (rapport) til henvisende tannlege. Epikrisen forteller om hvilken behandling som er blitt utført og om forventet prognose for tann. Henvisende tannlege vil sluttbehandle tannen med en toppfylling eller krone.

Rotfyllingene må følges opp med årlige røntgenkontroller – inntil 4 år.

Rotfylling av tenner regnes som en sikker behandlingsform. Prosenten av vellykkede behandlinger ligger på rundt 90-95% hos rotfyllingspesialister. Selv om prognosen for endodontisk behandling er høy, viser undersøkelser i store materialer at noen tilfelle ikke lykkes og må ha ytterligere behandling.

I noen tilfeller lykkes man ikke i å behandle betennelsen, slik at den vedvarer. Årsaker til at man ikke lykkes kan være motstandsdyktige bakterier, vanskelig tann-anatomi, eller bakterier som sitter på utsiden av tannroten. I disse tilfelle vil man velge å utføre et lite kirurgisk inngrep – rotspissamputasjon (apisektomi).

Ved denne operasjonen fjerner man rotspissen til tannen hvor betennelsen fortsatt sitter. Etter at rotspissen er fjernet lages det en ny forsegling av roten fra rotenden.

Hensikten med kirurgi/operasjonen er å fjerne det infiserte området rundt tannen. Det gjør man ved å åpne opp bløtvevet rundt tannen.

• Stor jeksel (Molar): kr 6 800 – kr 8 500
  • Lite jeksel (Premolar): kr 5 500 – kr 6 500
  • Fortann (Sentral): kr 4 000-kr 5 800
  • Undersøkelse: kr 1 250 – kr 1 850 + eventuelle røntgenbilder
  • CBCT: kr 2 800

Spesialistene har innstalert og benytter en computertomografi (CBCT) ProMax 3 Ds fra Planmeca. Den opererer med forstørrelsene 5 x 5 og 5 x 8 mm. Vi samarbeider med spesialist i kjeve- og ansiktisradiologi Ulf Riis. CBCT-maskinen blir brukt til å vurdere retinerte tenner, endodontiske problemstillinger, planlegging av implantatkirurgi og visdomstenner mv. Avansert røntgenutstyr gjør at vi kan tilby henviste pasienter en bedre utredning og tryggere diagnostisering og kirurgisk behandling.

For tannlegen

• Rotfyllingsbehandling (pulpektomi, nekrosebehandling, revisjon)
  • Fjerning av frakturert instrument
  • Fjerning av stift
  • Reparasjon av perforasjon
  • Rotspissamputasjon (apisektomi)
  • Behandling av resorpsjonerCervical resorpsjoner
  • Intern resorpsjoner
  • Apeksifisering
  • Rotreseksjon/hemiseksjon
  • Smerteutredning og diagnostikk

Etter ferdig rotfyllingsbehandling vil endodontisten sende en epikrise(rapport) til henvisende tannlege. Epikrisen forteller om hvilken behandling som er blitt utført og om forventet prognose for tann. Henvisende tannlege vil sluttbehandle tannen med en toppfylling eller krone.

Rotfyllingene må følges opp med årlige røntgenkontroller – inntil 4 år.

HENVISNING FOR

Spesialistene tar imot henvisninger for CBCT (3D-røntgen) og OPG (ortopantomogram). CBCT-opptaket blir vurdert av spesialist i kjeve- og ansiktsradiologi Ulf Riis.

• Henvisende tannlege får beskrivelse og røntgenopptaket tilsendt.
  • CD med CBCT-opptaket inneholder programvare slik at man kan se bildene på sin egen datamaskin om ønskelig.
  • OPG kan oversendes på CD eller som fotoutskrift.
Skjerminnhold
SPESIALISTENE hos Tyholmen tannlegesenter

Christine, Axel og Lars Olof

Axel Bergman og Lars Olof Bergman er spesialister i kjeveortopedi og utfører tannregulering. Vi utfører alle typer tannreguleringsbehandling, både på utsiden eller innsiden av tennene samt med avtagbare skinner så kalte «Clear Aligners».

Vi samarbeider også med spesialist i kjeve- og ansiktisradiologi Ulf Riis.

tannlegesekretærene

Anita, Mari, Marzanna og Semhar

Hos spesialistene vil du møte Anita Omholt, Mari Midttun, Marzanna Ziolkowska og Semhar Beyene.

Våre sekretærer utfører viktige oppgaver i forhold til å assistere tannlegene, sterilisering og renhold av instrumenter og utstyr, laboratoriearbeid, administrative oppgaver, papirarbeid m.m. Kort sagt er de uunværlige i enhver effektiv drift av en tannklinikk.

Christine har to fullverdige endorom utstyrt med mikroskop i begge rom.